Vergiftigingsverschijnselen na drinken kruidenthee

03 juli 2017

In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde van 24 juni stond een artikel over vergiftigingsverschijnselen na het drinken van verontreinigde kruidenthee. Het ging om thee van Althaeae officinalis (heemst). Op basis van het langdurige traditionele gebruik en de ervaringen zijn hiervan geen vergiftigingsverschijnselen te verwachten. Toch is een jong echtpaar onlangs op de intensive care van een ziekenhuis beland nadat ze kruidenthee van Althaeae hadden gebruikt om hun verkoudheid te verlichten.  Na behandeling van de intoxicatie konden beiden gelukkig in goede conditie worden ontslagen.

Kruidenthee van heemst vermengd met giftige Belladonna

Kruidenthee van heemst verontreinigd met Belladonna kan tot vergiftigingsverschijnselen leiden

Heemst (Althaea officinalis) © IEZ

Bij de behandelaars rees al snel het vermoeden dat er iets mis was met de kruidenthee. Analyse van de thee liet zien er sprake was van een vermenging van Althaeae officinalis met Atropa Belladonna (wolfskers). Dat is een giftige plant door de aanwezigheid van atropine. Helaas is dit niet de eerste melding in Nederland. In 2013 ontving het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum zes soortgelijke meldingen na het drinken van heemstthee.

NVF benadrukt belang kwaliteit en veiligheid

Inmiddels heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit contact opgenomen met de leverancier, waarna de verdachte kruidenthee uit de handel is genomen. Het bleek uiteindelijk te gaan om geïmporteerde kruiden uit Bulgarije. Voor de NVF reden te meer om het belang van de kwaliteit en veiligheid van fytotherapeutica op de markt in Nederland te blijven benadrukken.

Vertel hier verder over via:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone